ПРОГРАМА

курсу підвищення кваліфікації науково-педагогічних та педагогічних працівників

«ВИКОРИСТАННЯ ШІ-АГЕНТІВ ДЛЯ ВИКЛАДАЧА-НАУКОВЦЯ»
(спеціальність «Комп’ютерні науки»)

 Введення: Штучний інтелект (ШІ) стрімко інтегрується в наукову діяльність, відкриваючи нові можливості для дослідників. Сучасні інструменти дозволяють автоматизувати рутинні завдання, аналізувати великі масиви наукової інформації та генерувати нові ідеї для досліджень. Особливу роль у цьому відіграють ШІ-агенти — інтелектуальні системи, здатні виконувати завдання проактивно, підтримуючи науковців у проєктах та дослідженнях. Використання таких агентів допомагає оптимізувати робочі процеси, підвищити ефективність комунікації та прискорити наукові результати.

Цільова група: Курс орієнтований на науково-педагогічних працівників, дослідників, методистів та всіх, хто прагне опанувати сучасні інструменти штучного інтелекту для наукових досліджень, розробки проєктів та організації наукової діяльності. Також він буде корисним для тих, хто планує інтегрувати ШІ у навчальний процес чи власні R&D ініціативи.

Мета курсу: здобуття, поглиблення та вдосконалення компетентностей науково-педагогічних працівників щодо використання інструментів штучного інтелекту та ШІ-агентів у науковій діяльності.

Обсяг (тривалість): 90 годин /3 кредити ЄКТС (1,5-2 місяці).

Підсумковий контроль: залік.

Форми підготовки: очна, дистанційна, змішана.

Основні завдання:

  • засвоїти теоретичні основи роботи з сучасними інструментами штучного інтелекту для наукової діяльності;
  • напрацювати навички використання генеративних сервісів для наукової комунікації (створення наукових текстів, візуалізацій та презентацій);
  • ознайомитися з можливостями застосування ШІ-агентів для пошуку, обробки та аналізу наукової інформації;
  • напрацювати вміння використовувати ШІ для автоматизації рутинних дослідницьких завдань;
  • сформувати розуміння архітектури та принципів роботи персоналізованих ШІ-агентів.

Очікувані результати:

Знання й розуміння:

  • сучасних можливостей і обмежень інструментів штучного інтелекту;
  • принципів створення та функціонування ШІ-агентів у науковій діяльності;
  • інструментарію для генерації текстів, зображень і даних, а також підходів до автоматизації досліджень.

Уміння й навички:

  • використовувати ШІ для створення наукових матеріалів, оглядів і чернеток статей;
  • застосовувати ШІ-агентів для пошуку, збору та аналізу наукової інформації;
  • організовувати дослідницькі завдання за допомогою інструментів автоматизації;
  • працювати з безкоштовними ШІ-сервісами без необхідності програмування;
  • інтегрувати інструменти ШІ у власну наукову діяльність.
Контакти

Адреса: м. Київ, проспект Берестейський, 37, корпус 1, енергокрило, офіс 40,
кімната 1

E-mail: pkv.ipo.kpi@gmail.com

Телефон: (044) 204 99 63;
(044) 204 99 65

Змістовні модулі програми

№ з/п Назва модуля Обсяг навчання (акад. годин)
1. Основи ШІ та його застосування в наукових дослідженнях 6
2. Огляд та робота з ШІ-інструментами для дослідників 16
3. Автоматизація досліджень та генерація наукових текстів і оглядів 16
4. Обробка та візуалізація наукових даних за допомогою ШІ 8
5. Концепція ШІ-агентів, приклади їх використання 8
6. Створення персональних ШІ-агентів для моніторингу та збору даних 20
7. Генерація дослідницьких ідей та наукових гіпотез за допомогою ШІ 6
8. Етика використання ШІ та його вплив на наукову комунікацію 6
9. Залік 4
Всього: 90

Аудиторні заняття

№ з/п Тема Кількість академ. годин
Лекції Практ. заняття Всього
1. Модуль 1. Тема 1. Вступ до ШІ в науці та дослідженнях. Поняття штучного інтелекту, типи систем (від алгоритмів до агентів на основі LLM), їх застосування у наукових дослідженнях. 2 2 4
2. Модуль 2. Тема 1. Безкоштовні ШІ-інструменти для дослідників. Огляд генеративних чат-ботів, інструментів створення візуалізацій, перекладу, генерації відео та презентацій, голосових асистентів. 2 2 4
3. Модуль 3. Тема 1. Автоматизація дослідницьких завдань. Використання ШІ для створення оглядів літератури, структуризації даних, підготовки тез і чернеток статей. 2 2 4
4. Модуль 3. Тема 2. Генеративні моделі у науковій роботі. Автоматична генерація текстів, резюме статей, ідей для досліджень. Оформлення бібліографії й джерел. 2 2 4
5. Модуль 4. Тема 1. Обробка та аналіз даних. Інструменти для попередньої обробки, класифікації та візуалізації наукових даних без коду. 2 2 4
6. Модуль 5. Тема 1. ШІ-агенти: концепції та приклади. Що таке ШІ-агент: система з ядром на базі LLM, яка самостійно виконує завдання, взаємодіючи із середовищем. Розгляд архітектури агентів (аналіз, планування, виконання дій). Приклади використання в науці. 2 2 4
7. Модуль 6. Тема 1. Персоналізовані дослідницькі агенти. Створення ШІ-агентів для пошуку та моніторингу публікацій, аналізу трендів і збору релевантних даних. 2 2 4
8. Модуль 6. Тема 2. Інструменти для організації наукової діяльності. Автоматизація пошти, робочих процесів у дослідженнях, створення особистого наукового помічника. 2 2 4
9. Модуль 7. Тема 1. ШІ у генерації ідей та дослідницьких питань. Формування кількох підходів до вирішення однієї наукової проблеми, порівняння ідей, які пропонує ШІ. 2 2 4
10. Модуль 7. Тема 2. ШІ для прогнозування, моделювання та віртуальних експериментів 2 2 4
11. Модуль 8. Тема 1. Етика, упередження й правові аспекти у науковому застосуванні ШІ. Упередженість моделей, приватність даних, відкриті ліцензії, доброчесність у дослідженнях. 2 2 4
12. Модуль 8. Тема 2. Вплив ШІ на трансформацію наукових комунікацій та міждисциплінарні дослідження 2 2 4
13. Залік 4
Всього: 24 24 52

Консультації

№ з/п Назва теми Кількість годин
1. ШІ у підготовці наукових презентацій і візуалізацій 4
2. Використання інструментів ШІ для досліджень 4
3. Створення простого ШІ-агента без коду 4
4. Написання наукових текстів з ШІ-підтримкою 4
5. Створення агента для пошуку наукових статей 4
Всього: 20

Самостійна робота

№ з/п Назва теми Кількість годин
1. Налаштування персонального середовища викладача для роботи у курсі. Реєстрація акаунта 4
2. Використання ШІ для генерації наукових гіпотез 4
3. Виконання простого аналізу наявних даних за допомогою доступних інструментів; інтерпретація результатів. 4
4. Інструменти автоматизації для планування експериментів та збору даних 4
5. Критичне мислення та обмеження ШІ 2
Всього: 18

Система оцінювання

Оцінювання результатів навчання слухачів курсу здійснюється за 100-бальною шкалою оцінювання (з подальшим переведенням до оцінок за університетською шкалою) шляхом рейтингового оцінювання результатів поточного та підсумкового контролів.

Рейтингова оцінка слухача складається з балів, що він отримує за:

  • поточний контроль – виконання 8 практичних завдань;
  • підсумковий контроль – залік у формі захисту виконаного практикуму.

Умовою допуску до підсумкового контролю є виконання мінімум п’ятьох практичних завдань.

Тематика завдань та критерії оцінювання:

Тематика завдань Максимальна оцінка
1. Тестування базових ШІ-інструментів 10
2. Генерація дослідницьких ідей 10
3. Автоматизація створення огляду літератури 10
4. Аналіз та візуалізація дослідницьких даних 10
5. Використання ШІ-інструментів для написання статті 10
6. Створення простого ШІ-агента для автоматизації рутинної задачі 10
7. Створення персонального ШІ-агента для моніторингу інформації 20
8. Використання ШІ для моделювання та прогнозування 10
Захист виконаного практикуму 10
  Всього: 100

 Практичні роботи 1-6 та 8 оцінюється за такими критеріями:

10 балів – відмінне, повне та вчасне виконання завдання;

9 балів – повне виконання завдання;

8-7 балів – завдання виконано, але містить незначні зауваження;

6 балів – завдання виконано, але містить значну кількість зауважень;

0 балів – робота слухача має принципові зауваження або завдання не виконано.

Практична робота 7 оцінюється за такими критеріями:

20 балів – відмінне, повне та вчасне виконання завдання;

19-17 балів – повне виконання завдання;

16-12 балів – завдання виконано, але містить незначні зауваження;

0 балів – робота слухача має принципові зауваження або завдання не виконано.

Залік оцінюється за критеріями:

10 балів – робота оформлена за вимогами, матеріал викладено повно, використано відповідні інструменти ШІ та створено агенти, який може практично використовуватися;

9-7 балів – завдання виконано у повному обсязі з незначними помилками або неточностями, але в цілому матеріал викладено логічно, оформлення переважно відповідає вимогам;

6-5 балів – завдання виконано у повному обсязі з незначними помилками або неточностями, матеріал викладено здебільшого логічно;

0 балів – роботу не виконано, захист роботи не презентовано.

Відповідність рейтингових балів слухача курсу оцінкам за університетською шкалою:

Рейтингова оцінка (бали) Університетська шкала оцінок рівня здобутих компетентностей
(результатів навчання)
100-95 Відмінно
94-85 Дуже добре
84-75 Добре
74-65 Задовільно
64-60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Невиконання умов допуску Не допущено