Програма
курсу підвищення кваліфікації науково-педагогічних та педагогічних працівників
«Академічна доброчесність»
(спеціальність «Публічне управління та адміністрування»)
Введення: Академічна доброчесність ‒ це міждисциплінарна категорія, що поєднує в собі етичні норми й правила поведінки людини в освітньо-науковому середовищі, механізми й інструменти, за допомогою яких вони реалізуються на практиці. Розуміння та усвідомлення системи професійних цінностей, етичних пріоритетів, дотримання в університеті здобувачами вищої освіти, викладачами, дослідниками принципів академічної доброчесності є запорукою якісної освіти, довіри до наукових результатів, професійної репутації, забезпечення гідного рівня життя, формування соціальних та професійних еліт нашої держави.
Цільова група: науково-педагогічні працівники, наукові співробітники, аспіранти, методисти та інші представники закладів вищої освіти й наукових установ, які зацікавлені в опануванні принципів та практик академічної доброчесності, впровадженні етичних стандартів в освітній процес та наукову діяльність, запобіганні недоброчесним практикам, забезпеченні якості наукових досліджень та формуванні високого рівня культури академічної доброчесності у своїх колективах.
Мета курсу: сформувати загальні компетентності у контексті реалізації завдань запровадження і дотримання етичних принципів та визначених чинним законодавством правил академічної доброчесності в освітньому процесі та науковій (творчій) діяльності для забезпечення якості освіти, довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Обсяг (тривалість): 90 годин /3 кредити ЄКТС (1,5-2 місяці).
Підсумковий контроль: залік.
Форми підготовки: очна, дистанційна, змішана.
Основні завдання:
- засвоїти теоретичні основи академічної доброчесності, основні міжнародні документи та положення національного законодавства з питань академічної доброчесності;
- сформувати практичні навички впровадження політик та процедур забезпечення академічної доброчесності в освітньому та науковому середовищі;
- напрацювати вміння ідентифікувати та запобігати основним видам порушень академічної доброчесності (плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація тощо);
- сформувати здатність розвивати та застосовувати власні аналітичні й творчі здібності в процесі викладання та в дослідницькій діяльності;
- опанувати сучасні інструменти та методи перевірки академічних текстів на плагіат;
- напрацювати вміння здійснювати пошук, оброблення та аналіз інформації з різних джерел, зокрема з використанням технологій штучного інтелекту (ШІ);
- напрацювати знання та практичні вміння з доброчесного управління дослідницькими даними, зокрема щодо їх збирання, зберігання та використання відповідно до етичних норм наукової діяльності
- розвинути навички академічного письма;
- напрацювати знання щодо авторського права, суміжних прав та етичного використання освітніх та наукових ресурсів;
- розвинути компетентності щодо формування культури академічної доброчесності в академічній спільноті.
Очікувані результати:
Знання й розуміння:
- основних положень чинних нормативно-правових актів з питань академічної доброчесності;
- основних понять, сутності академічної доброчесності, її фундаментальних цінностей та їх значення для якості освіти й науки;
- принципів проведення наукових досліджень та особливостей наукової комунікації у глобальному науковому просторі;
- усвідомлення ролі академічної доброчесності в освітньому процесі та науковій діяльності університету;
- основних джерел освітньої та наукової інформації, методів ефективного інформаційного пошуку, включно з етичним і коректним використанням ШІ для пошуку наукових даних;
- розуміння принципів доброчесного управління дослідницькими даними відповідно до міжнародних стандартів та етичних норм;
- знання базових вимог академічного письма: структурування текстів, дотримання стилістичних, етичних і мовних норм;
- вимог щодо текстових запозичень, оформлення посилань і цитувань, відмінностей між доброчесним цитуванням та плагіатом;
- основ інтелектуальної власності та їхнього значення для забезпечення академічної доброчесності в освітній та науковій діяльності;
- методів перевірки академічних текстів на плагіат;
- концепції відкритої науки як інструмента сприяння академічній доброчесності, прозорості та доступності наукових результатів.
Уміння й навички:
- застосовувати принципи академічної доброчесності в освітньому процесі та науковій (творчій) діяльності;
- здійснювати коректний пошук, критичний аналіз та відбір освітньої та наукової інформації з різних джерел, зокрема із використанням ШІ-інструментів;
- інтегрувати доброчесні підходи у планування та проведення наукових досліджень;
- здійснювати управління дослідницькими даними з урахуванням етичних норм;
- створювати та поширювати наукові результати з дотриманням принципів академічної доброчесності;
- виявляти порушення академічної доброчесності та їхні наслідки в освітньому й науковому (творчому) середовищі
- використовувати інструменти для перевірки академічних текстів на наявність ознак плагіату та інтерпретувати результати перевірки;
- керуватися нормами авторського права та суміжних прав для захисту інтелектуальної власності та етичного використання чужих напрацювань;
- популяризувати культуру академічної доброчесності серед здобувачів вищої освіти, колег і дослідницьких спільнот;
- впроваджувати принципи відкритої науки як засіб підвищення прозорості та довіри до наукової комунікації.
Адреса: м. Київ, проспект Перемоги, 37, корпус 1, енергокрило, офіс 40,
кімната 1
E-mail: pkv.ipo.kpi@gmail.com
Телефон: (044) 204 99 63;
(044) 204 99 65
Змістовні модулі програми
| № з/п | Назва модуля | Обсяг навчання (акад. годин) |
| 1. | Сутність та фундаментальні цінності академічної доброчесності | 6 |
| 2. | Академічна доброчесність у науковій і освітній практиці | 10 |
| 3. | Джерела освітньої та наукової інформації | 14 |
| 4. | Доброчесне управління дослідницькими даними | 6 |
| 5. | Основи академічного письма | 22 |
| 6. | Інтелектуальна власність та академічна доброчесність | 8 |
| 7. | Перевірка академічних текстів на ознаки плагіату | 10 |
| 8. | Відкрита наука як засіб сприяння академічній доброчесності | 10 |
| 9. | Залік | 4 |
| Всього: | 90 | |
Аудиторні заняття
| № з/п | Тема | Кількість академ. годин | ||
| Лекції | Практ. заняття | Всього | ||
| 1. | Модуль 1. Тема 1. Сутність і фундаментальні цінності академічної доброчесності.
Академічна доброчесність (АД) як міждисциплінарна категорія. Фундаментальні цінності академічної доброчесності. Морально-культурні, інституційні, освітньо-виховні чинники, які впливають на навчальні заклади та культуру АД в них. АД у Законах України «Про освіту» та «Про вищу освіту». АД як сукупність етичних принципів та правил. Формалізація видів порушень АД (академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація, списування, обман, хабарництво, необ’єктивне оцінювання). Визначення особливостей дотримання АД; види академічної відповідальності; права осіб, стосовно яких порушено питання про недотримання ними принципів академічної доброчесності тощо. Кодекс честі університету. |
2 | 2 | 4 |
| 2. | Модуль 2. Тема 1. Наукове дослідження та наукова комунікація.
Наука як сфера людської діяльності та соціальний інститут. Життєвий цикл наукового дослідження. Наукові комунікації. Базові поняття та принципи наукової комунікації. Формальні та неформальні наукові комунікації. Розвиток науки та зміни в системі наукових комунікацій. Відкрита наука. Цифрова гуманістика. Закономірності та властивості системи наукових комунікацій. Методи і засоби наукових комунікацій. Наукова етика у наукових комунікаціях. Здійснення міжнародної наукової комунікації. Наукова публікація як засіб фіксації та оприлюднення наукового результату. Вимоги до наукових публікацій. Розвиток науки та наукових комунікацій в умовах інформаційного суспільства. Розвиток академічної та університетської форм організації наукових досліджень. Академічний, вузівський, галузевий та виробничий сектори організації наукової діяльності в країні. Громадські форми організації в науковій діяльності. |
2 | 2 | 4 |
| 3. | Модуль 2. Тема 2. Науковий та освітній процеси в університеті.
Науковий та освітній процеси в університеті: взаєморозвиток, нормативне забезпечення, відкритість, конкурентність, результативність. Наукові напрями фундаментальних наукових досліджень, прикладних наукових досліджень, науково-технічних (експериментальних) розробок університетів. Дослідницька складова освітнього процесу. Підготовка та атестація наукових (науково-педагогічних) кадрів в університеті. Складники наукової та освітньої комунікації університету. |
2 | 2 | 4 |
| 4. | Модуль 3. Тема 1. Джерела освітньої та наукової інформації. Інформаційний пошук. Використанні ШІ для пошуку наукової інформації.
Освітня та наукова інформація, її роль у проведенні наукових досліджень. Первинні та вторинні джерела інформації. Основні джерела освітньої інформації. Основні джерела наукової інформації. Інформаційні видання для освіти та науки. Електронні ресурси освітньої та наукової інформації. Бази даних: повнотекстові, реферативні, бібліографічні, наукометричні. Міжнародні бази даних наукової інформації: Web of Science та Scopus. Бібліографічні та реферативні бази даних Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського як джерело наукової інформації (український сегмент). Інституційний репозитарій як джерело освітньої та наукової інформації. Інформаційний пошук. Методи інформаційного пошуку. Типи інформаційного пошуку. Етапи інформаційного пошуку. Наукометричні інструменти для оцінки наукової інформації. Виявлення штучного підвищення рейтингу за рахунок цитованості наукових публікацій. Огляд інструментів ШІ для підвищення ефективності наукових досліджень: швидкий релевантний пошук, аналіз та обробка інформації, автоматичне цитування та бібліографічний менеджмент, візуалізація даних тощо. Вивчення переваг ШІ для пошуку та систематизації наукової інформації: Semantic Scholar, Research Rabbit, Elicit, SciSpace. |
2 | 8 | 10 |
| 5. | Модуль 4. Тема 1. Доброчесне управління дослідницькими даними.
Поняття управління дослідницькими даними. Криза відтворюваності досліджень та якість даних. Типи даних, цифрові та оцифровані. Формати даних. Збереження дослідницьких даних. Принципи належного управління даних, FAIR-принципи. Управління даними на різних етапах дослідження: планування, збір даних, обробка даних, архівування та поширення даних. Редакційні політики наукових журналів. Заява про доступ до даних у структурі наукової статті. Цитування даних. |
2 | 4 | 6 |
| 6. | Модуль 5. Тема 1. Основи академічного письма.
Стилі сучасної української мови; сфера застосування, мета, мовні засоби. Мовні засоби наукового стилю. Усна й писемна форми наукового стилю. Наукова лексика, фахова мова. Культура мовлення, мовленнєвий етикет як компонент комунікації. Опанування академічним письмом, комунікативними навичками. Підготовка й написання наукового тексту. Задум. Бачення проблеми. Пропозиція вирішення проблеми (гіпотеза). Означення методології дослідження. Розробка аргументації. Побудова тексту. Вимоги оригінальності, чіткості, новизни. Структурування тексту: вступ, основний текст (виклад аргументації із належним використанням оригінальних текстів і джерел), висновки. Вимоги до змісту і структури наукової статті. |
2 | 6 | 8 |
| 7. | Модуль 5. Тема 2. Текстові запозичення, оформлення посилань і цитувань в освітніх та наукових роботах. | 2 | 4 | 6 |
| 8. | Модуль 6. Тема 1. Інтелектуальна власність та академічна доброчесність.
Інтелектуальна власність: поняття, основні складники, мета і форми охорони інтелектуальної власності. Авторське право: сутність, суб`єкти та об’єкти. Майнові та немайнові права. Особисті немайнові права автора. Майнові права автора. Право інтелектуальної власності на наукове відкриття. Цифрові носії, Інтернет та авторське право. Ліцензії Creative Commons. Порушення та порядок і способи цивільно-правового захисту авторського права і суміжних прав. Охорона прав інтелектуальної власності в цифровому середовищі. |
2 | 2 | 4 |
| 9. | Модуль 7. Тема 1. Перевірка академічних текстів на ознаки плагіату.
Призначення систем пошуку ознак плагіату. Вимоги до цих систем. Сучасні системи перевірки академічних текстів на плагіат у світі. Основні характеристики систем для перевірки академічних текстів на плагіат. WCopyFind (США). Turnitin (США). Viper (Велика Британія). Urkund (Швеція). PlagScan (Німеччина). StrikePlagiarism (Польща). Identific (Литва). IThenticate (США). CrossRef Plagiarism Check (США). Академічні роботи, що підлягають перевірці на плагіат. Загальна схема перевірки академічних робіт на плагіат. Технологія аналізу академічних текстів з використанням систем перевірки тексту на ознаки плагіату. Обліковий запис користувача. Функціональні ролі користувачів. Перевірка документів. Пошук текстових збігів. Сканування декількох документів. Вимоги до електронного варіанту роботи. Критерії оцінювання схожості/ідентичності/запозичень у творах. Індекс унікальності тексту. Аналіз звітів про унікальність тексту. Коефіцієнт подібності. Інтерпретація подібностей. Формування звіту. Вилучення цитат та посилань. Робота з джерелами збігів. Завантаження звіту. Експертна оцінка. Виявлення текстів, що згенеровані ШІ. Інтеграція систем перевірки тексту на ознаки плагіату з системами управління навчанням (LMS). Сервіси визначення авторства. |
2 | 4 | 6 |
| 10. | Модуль 8. Тема 1. Відкрита наука як засіб сприяння академічній доброчесності.
Відкрита наука: основні ідеї концепції, складники. Значення відкритої науки для забезпечення довіри до результатів навчання та досліджень, формування високого рівня академічної культури. Відкрита наука в КПІ ім. Ігоря Сікорського. Інституційний репозитарій як засіб оцінки та контролю якості освітнього та наукового процесів. Політика відкритої науки КПІ ім. Ігоря Сікорського. Національний репозитарій академічних текстів: можливості виявлення академічного плагіату. |
2 | 4 | 6 |
| 11. | Залік | 4 | ||
| Всього: | 20 | 38 | 62 | |
Консультації
| № з/п | Назва теми | Кількість годин |
| 1. | Порушення авторського права і суміжних прав та способи їх цивільно-правового захисту. Охорона прав інтелектуальної власності в цифровому середовищі. | 2 |
| 2. | Системи для перевірки текстів на ознаки плагіату | 2 |
| 3. | Джерела освітньої та наукової інформації й інформаційний пошук | 2 |
| 4. | Відкритий доступ як засіб сприяння академічній доброчесності | 2 |
| 5. | Текстові запозичення, оформлення посилань і цитувань в освітніх та наукових роботах | 2 |
| Всього: | 10 | |
Самостійна робота
| № з/п | Назва теми | Кількість годин |
| 1. | Сутність і фундаментальні цінності академічної доброчесності | 2 |
| 2. | Система формальних і неформальних наукових комунікацій на прикладі предметної галузі / освітньої програми | 2 |
| 3. | Джерела освітньої та наукової інформації й інформаційний пошук | 2 |
| 4. | Основи академічного письма | 4 |
| 5. | Дослідження можливих варіантів виникнення суміжних прав у своїй освітній та дослідницькій діяльності | 2 |
| 6. | Системи для перевірки текстів на ознаки плагіату | 2 |
| 7. | Структура та матеріали інтитуційного репозитарію ELAKPI | 2 |
| 8. | Перелік наукових журналів відкритого доступу на прикладі предметної галузі своєї спеціальності / освітньої програми | 2 |
| Всього: | 18 | |
Система оцінювання
Оцінювання результатів навчання слухачів курсу здійснюється за 100-бальною шкалою оцінювання (з подальшим переведенням до оцінок за університетською шкалою) шляхом рейтингового оцінювання результатів поточного та підсумкового контролів.
Рейтингова оцінка слухача складається з балів, що він отримує за:
- поточний контроль – виконання 7 практичних завдань;
- підсумковий контроль – залік, який передбачає залікове тестування за результатами вивчення усіх тем курсу.
Умовою допуску до підсумкового контролю є виконання мінімум чотирьох практичних завдань.
Тематика завдань та критерії оцінювання:
| № з/п | Тематика завдань | Максимальна оцінка |
| 1. | Базові засади наукового та освітнього процесу в Законах України «Про освіту» та «Про вищу освіту» | 10 |
| 2. | Робота з інформаційними ресурсами: міжнародні бази даних та платформи для пошуку наукової інформації: ScienceDirect, Springer, ArXiv, DOAJ | 10 |
| 3. | Вибір репозитарію та завантаження даних | 10 |
| 4. | Публікаційна активність науковця: вимоги і стратегії. Оформлення цитування та переліку використаних джерел до академічного тексту | 10 |
| 5. | Охорона прав інтелектуальної власності в цифровому середовищі. Ліцензії Creative Commons | 10 |
| 6. | Методика перевірки текстів на наявність ознак плагіату. Аналіз результатів технічної перевірки. Оформлення висновку щодо запозичень та їх впливу на унікальність тексту | 10 |
| 7. | Робота з Електронним архівом наукових та освітніх матеріалів КПІ ім. Ігоря Сікорського (ElAKPI). Робота з мультидисциплінарним репозитарієм Figshare. | 10 |
| 8. | Залікове тестування | 30 |
| Всього: | 100 |
Кожна практична робота оцінюється за такими критеріями:
10 балів – відмінне, повне та вчасне виконання завдання;
9 балів – повне виконання завдання;
8-7 балів – завдання виконано, але містить незначні зауваження;
6 балів – завдання виконано, але містить значну кількість зауважень;
0 балів – робота слухача має принципові зауваження або завдання не
виконано.
Залік оцінюється за критеріями:
Залік виконується у формі онлайнового тестування та оцінюється залежно від кількості правильних відповідей на запитання тесту (1 бал за кожну правильну відповідь). Слухач може набрати від 0 до 30 балів максимально.
Відповідність рейтингових балів слухача курсу оцінкам за університетською шкалою:
| Рейтингова оцінка (бали) | Університетська шкала оцінок рівня здобутих компетентностей (результатів навчання) |
| 100-95 | Відмінно |
| 94-85 | Дуже добре |
| 84-75 | Добре |
| 74-65 | Задовільно |
| 64-60 | Достатньо |
| Менше 60 | Незадовільно |
| Невиконання умов допуску | Не допущено |

